Si tens algun problema per veure aquest mail, el pots veure en línia / versió web |
|||||||||||||||||
NEWS #016 |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Fa un parell d'anys que conjuntament amb en Daniel Sánchez vam crear EOS
-- AF (estudi Orpinell & Sánchez - artesania fotogràfica). És un
projecte nou, però que té molts anys d'experiència. Aquesta paradoxa, la
novetat i l'experiència, no és tal, ja que ens vénen de la nostra formació i pràctica professional
d'ambdós. La llarga trajectòria com a fotògrafs, la posem ara, al servei d'aquesta nova iniciativa, que
encaixa amb la nostra manera d'entendre la imatge i de com processar-la amb
posterioritat. Hem unit la pràctica
en la fotografia d'arquitectura i el treball en el món dels arxius, que és el
meu recorregut, amb la post producció digital i la fotografia de producte, que
és el que aporta en Daniel. Aquests bagatges són els que fonamenten EOS - AF. Ens agrada el treball acurat
amb la llum, escollir el moment i el lloc idoni per obtenir la millor fotografia. Davant l'escena ens
imaginem el possible resultat final, el que posteriorment acabarà sent una
realitat en el llenguatge de la imatge. Quan fem una sessió fotogràfica, tenim
en compte, entre d'altres coses, el procés de transformació que farem de la
imatge a l'estudi, això implica que a vegades hem de fer diverses tomes amb
diferents exposicions, desplaçaments o d'altres possibilitats i/o opcions que
ens ofereix el món digital i que hem de tenir present en aquell moment. En el nom de
l'estudi ens hem afegit "AF" (artesania
fotogràfica), ja que reflecteix perfectament com entenem el treball, tant
en el moment de fer la fotografia com després en l'estudi en la post producció
digital. Cada fotografia és única i irrepetible i el seu tractament també. Quan
cal ens endinsem en la unitat digital, el píxel, per obtenir les millores
necessàries i si convé, el treball es fa en zones o seleccions més àmplies per
aconseguir la imatge desitjada. L'edició digital ens ofereix un ampli ventall
de possibilitats, des de treure elements, retocar-los, afegir-ne, també ens
permet modificar els nivells, equilibrar el color, la densitat, el contrast,
tot això ho podem aplicar a tota la fotografia o parcialment en una zona
determinada de la imatge. Qualsevol d'aquests canvis no es fa prement únicament
una tecla de l'ordinador, com de vegades es pot creure, sinó que és a través
d'uns processos de barreja de capes, seleccions, canals i passos i més
passos... en definitiva, paciència i coneixement. Tractament digital d'una
imatge no vol dir rapidesa o solucions fàcils, sinó una nova eina amb múltiples
possibilitats al servei de la fotografia. El final de la post producció digital
és la imatge volguda, en aquest camí de transformació o modificació no
s'haurien de notar els passos intermedis. Una actuació maldestra pot afectar la
textura, les dominants de colors o elements importants d'un edifici o un
document, etc. Per tant, el tractament digital per a nosaltres esdevé una acció
artesanal, que permet fer grans coses, conservant sempre el concepte
fotogràfic, que és en definitiva la nostra activitat professional. Totes les intervencions de l'edició digital es poden fer tant en arxius
digitals obtinguts en càmeres digitals o bé en arxius igualment digitals però provinents de documents o
reportatges fotogràfics antics (analògics) i que amb un procés de
digitalització acabaran sent arxius digitals i és aleshores que ja podrem també
fer totes les modificacions d'afegir, treure, corregir els elements necessaris. |
|||||||||||||||||
Jaume Orpinell i Daniel Sánchez a l'estudi Orpinell & Sánchez -- artesania fotogràfica a Barcelona |
|||||||||||||||||
Edició digital: Afegir elements
A vegades cal
resoldre situacions afegint elements a la imatge, ja que en el moment de la sessió
fotogràfica l'edifici estava en obres o faltaven elements o estaven malmesos... tot i així sempre els elements afegits són del propi edifici. |
|||||||||||||||||
Quan vam fer aquesta
fotografia el paviment estava aixecat, per tant a través de la post producció |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
En aquesta
fotografia hem agregat gespa, ja que en el moment de la sessió encara no havia
sortit i feia |
|||||||||||||||||
Edició digital: Treure objectes. La intenció a l'hora
de fotografiar un edifici és que aquest sigui l'element principal de la imatge,
que no hi hagi objectes que ens distreguin. L'eliminació de senyals, papereres,
cotxes que amaguen una part
important de l'obra arquitectònica s'ha de fer de forma que es pugui
reconstruir fidelment la realitat. |
|||||||||||||||||
En aquest cas hem
eliminat l'automòbil que està en un primer pla agafant un protagonisme
innecessari, |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
A aquesta fotografia
panoràmica, composta de dues imatges, li hem tret tots els senyals de trànsit,
els |
|||||||||||||||||
Edició digital: Deformacions i aberracions òptiques.
És habitual en
fotografia d'arquitectura mantenir les horitzontals i verticals de l'escena,
era una de les raons per l'ús de les càmeres tècniques. En l'actualitat les
càmeres digitals permeten igualment aquest respecte a la composició i a les
perspectives. |
|||||||||||||||||
Aquí hem corregit les distorsions, que
inevitablement les òptiques angulars fan als objectes situats en un |
|||||||||||||||||
Edició digital: Exposicions múltiples. Les exposicions múltiples ens permeten treure reflexos a vidres o a objectes brillants, crear ambients lumínics a diferents espais i també resoldre les diferències d'exposicions entre interiors i exteriors, arribant a obtenir una latitud similar a la de l'ull humà. Igualment ens permet crear imatges panoràmiques, tant horitzontals com verticals. |
|||||||||||||||||
En aquest interior
hem jugat amb diferents exposicions per treure reflexos de llums, per
emfatitzar la |
|||||||||||||||||
Edició digital: La temperatura de color. Les dominants de color en fotografia són uns dels aspectes més subjectius de resoldre, perquè el moment de la fotografia és únic, en unes condicions determinades i transmetre-les sempre és interpretatiu. Un paviment o una fusta reben les dominants de la llum del moment de la fotografia, però transcorregudes dues hores ja en són unes altres, plasmar a la imatge final una o altra dominant dependrà molt del fotògraf. Cel més contrastat i amb menys saturació. |
|||||||||||||||||
En aquest exterior
la temperatura de color hem volgut que sigui clarament estiuenca, amb dominants
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
També és possible
aplicar una transició de color que ens doni un cert dramatisme, com és el cas
de la |
|||||||||||||||||
Digitalització de documents. Plànols Podem digitalitzar en alta qualitat tot tipus de documents antics: memòries, plànols de totes les mides i suports (tela, vegetal, paper, contra vegetals, còpies a l'amoníac...) |
|||||||||||||||||
En aquest cas són
plànols dels plans generals de Múrcia i de Palma de Mallorca, els originals
estaven |
|||||||||||||||||
Digitalització de documents. Fotografies (negatius, positius, transparències...)
Digitalització de negatius analògics de fons antics. També es poden
digitalitzar transparències, còpies positives... |
|||||||||||||||||
Hem digitalitzat uns
negatius afectats per fongs, hem fet una neteja digital i per indicació del
client una |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
S'ha digitalitzat una placa de
vidre trencada, l'hem restaurat traient tots els efectes malmesos. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|